Vakantie in Kerala (1) - Reisverslag uit Kochi, India van Liza W - WaarBenJij.nu Vakantie in Kerala (1) - Reisverslag uit Kochi, India van Liza W - WaarBenJij.nu

Vakantie in Kerala (1)

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

01 November 2012 | India, Kochi

Vorige week zijn we met zn 5en een week op 'vakantie' naar Kerala geweest. Kerala is een provincie van India aan de Zuid-Westkust. Ik heb het verslag in tweeën gedaan, zodat het minder lang is.

CHERAI BEACH
We begonnen in Cherai Beach in Resort Les 3 Elephants. Dit resort had verschillende losstaande bungalows en met zn 5en hadden we er 3. Kit, Moon en ik deelden twee aangrenzende, ik sliep met Moon in één bed en Kit in het bed aan de andere kant van de tussendeur, en papa en Agnès hadden het huisje ernaast. De bungalows stonden allemaal aan de zijkant van een soort grasveld met in het midden een strookje water met eroverheen een bruggetje. Met langwerpige stenen was een pad gemaakt en overal stonden palmbomen (heel Kerala staat vol met palmbomen). Het resort grensde aan een rivier dus we hadden mooi uitzicht. Op de rivier waren 3 Chinese netten en ’s avonds werden die ingehaald, je zag ze dan de hele tijd op en neer gaan.

We aten altijd op een vierkant overdekt plekje met vier tafels. Elke dag was er een ander menu met ’s avonds voorgerecht, hoofdgerecht en nagerechten, van elk keuze uit 3 gerechten. De eerste avond nam ik steak, maar ik ben al snel overgestapt op Indiaas eten, en de curry de volgende avond was inderdaad veel lekkerder! We ontbeten en lunchten er ook elke dag. Voor ontbijt had ik ook het Indiase gekozen, dat waren een soort pannenkoekjes maar dan van witter deeg met een sausje van kokos en chili. Voor de lunch nam ik bijvoorbeeld een pannenkoek met honing en banaan of een sandwich.

Na het ontbijt gingen we naar het strand om in de zee te zwemmen. Om een beetje bedekter te zijn droeg ik een t-shirt over mn bikini, al bleek het strand vrijwel leeg te zijn, op wat Indiase mannen aan de zijkant na. De zee was op sommige plekken wat wild dus we kozen de wat rustigere plekjes en we speelden met elkaar en met de golven. Het was te warm om op het strand te zitten, dus als we genoeg kregen van het zwemmen gingen we vaak meteen weer terug naar het resort. En dan meteen douchen, want ik ging wel plakken van het zout! En dan was het zo’n beetje tijd voor de lunch. Na de lunch gingen we lezen tot het weer tijd was voor het avondeten. Een lekkere luie vakantie dus!

Op de één-na-laatste avond gingen we met een tuk-tuk naar de backwaters (de rivier waar ons resort bijvoorbeeld ook aan grensde) omdat daar een mooie zonsondergang scheen te zijn. Maar eigenlijk toen we op weg gingen was het al bewolkt. Precies toen we bij het meer aankwamen begon het te regenen en het was dus niet erg fotogeniek. We reden toch maar verder en het begon steeds harder te regenen en uiteindelijk ook nog te onweren. Dat was wel een spannend ritje. Het was wel jammer dat het niet zo mooi was zoals het bedoeld was en omdat papa toch graag foto’s wilden maken gingen we de volgende ochtend nog een keer. We zouden om half 7 weggaan, dus ik moest om 10 over 6 opstaan en verrassend genoeg ging dat heel gemakkelijk. We stonden zo vroeg op om nog mooi ochtendlicht te hebben voor mooie foto’s. Kit ging ook mee en daar gingen we met zn 3en, alledrie met een camera in de aanslag. We gingen eerst naar de vismarkt omdat dat ook interessant scheen te zijn. Toen we daar aankwamen voelde ik me op en top toerist als blanke met een camera in mn hand. Maar ik besloot dat te negeren en maar een beetje achter papa aan te lopen. Al snel was ik gewend van alle mannen die keken en nam ik gewoon mn foto’s. Papa durfde daar toch nog meer in dan ik, zoals dicht op iets aflopen of personen fotograferen. Papa had me al eens verteld dat veel mensen vragen of je een foto van ze wil maken zodat ze zichzelf kunnen zien en dat gebeurde hier inderdaad ook. Dat vond ik best apart, eerst ben ik genegeerd omdat ik foto’s van de mensen neem en vervolgens vragen ze er zelf om. Één man had stomphanden en –voeten en toen ik een foto van alleen zn gezicht had genomen, vroeg hij of ik nog een foto van zn hele lichaam kon maken zodat zn handen en voeten er ook op kwamen te staan. Na een tijdje begon ik wat meer te letten op wat er op zo’n vismarkt gebeurt en dat is leuk om te zien. Er komen boten aan en dan worden er kratten vis uit het ruim geladen en die kratten worden op de kant getild. Daar wordt de vis op een hoop gegooid en verdeeld over verschillende bedrijven of direct verkocht. Er komt echt superveel vis aan op een dag. Toen we klaar waren bij de markt reden we met de tuk-tuk weer naar het meer waar we de avond ervoor ook waren geweest, maar helaas was het mooie ochtendlicht al weg en hebben we wel een paar foto’s gemaakt, maar niet heel veel.

KOCHI
Die dag gingen we na de lunch met de taxi naar Kochi, dat is een koloniale stad en de Potrugezen, Engelsen en Nederlanders hebben er gezeten. Wij zaten in een homestay (dan zit je dus bij mensen thuis) in een voormalige Nederlandse ambassade. We gingen die avond eten bij the Old Harbour Hotel, waar we een show hadden van een hagedis die een vlinder besloop en uiteindelijk te pakken kreeg en opat. We hebben ongeveer 10 minuten lopen staren hoe de hagedis stukje voor stukje dichterbij sloop. Helaas heb ik de ontknoping gemist en niet gezien dat de hagedis de vlinder te pakken kreeg.

De volgende dag gingen we naar de Dutch cemetery, daar werden Nederlanders zo’n 300 jaar geleden begraven. Het was leuk om de Nederlandse grafstenen te lezen. Het was ouderwets Nederlands en sommige stenen waren een beetje versleten, maar soms herkende je een Nederlandse naam of kon je de beroepen van de mensen lezen. Het was erg warm en op de begraafplaats was geen schaduw dus op een gegeven moment had ik het zo warm dat ik me niet echt lekker voelde. Toen gingen we met de tuk-tuk naar het Nederlandse paleis. Sommige tuk-tukbestuurders hebben met een winkel een afspraak dat ze klanten erlangs rijden en ze even laten ‘kijken’. Er is dan natuurlijk een grote kans dat mensen dan alsnog iets kopen, maar wij trapten er niet in. De eerste stop was bij een kruidenwinkeltje en de tweede stop bij een viewpoint. Om bij dat viewpoint te komen moest je eerst door een winkel met twee verdiepingen en uiteindelijk bleek het viewpoint de bovenste ruimte van de winkel te zijn waar allemaal schilderijen hingen, het stak inderdaad wat boven de huizen uit, maar een erg mooi uitzicht was het niet. Het Nederlandse paleis kostte 5 roupees, dat is 7,5 eurocent. Ik vond het wel leuk om een aantal Nederlandse dingen te zien, zoals tekeningen van de stad Kochi met Nederlandse tekst erbij, maar verder vond ik het museum niet heel boeiend, en ik voelde me ook niet heel erg lekker. We gingen terug met de tuk-tuk en toen gingen we lunchen bij een plekje dat Dal Roti heette. Het was een leuk plekje met lekker eten en de man die er werkte was erg modern en grappig.

’s Middags gingen we naar het theater waar we twee voorstellingen gingen bekijken, één was Martial Arts. Een typische vechtdans die veel jongens en meisjes uit Kerala moeten leren. 3 jongens lieten de verschillende vechtsoorten zien en een man vertelde tussendoor steeds wat er te zien was. Achteraf mocht je met een van de jongens een zelfverdedigingmanier oefenen en dat deden papa, Kit en Moon dan ook. Ze leerden hoe je iemands arm kan wegslaan als hij je wurgt. Het uur tussen deze voorstelling en de volgende gingen de 3 mannen van de dansvoorstelling zich schminken op het podium zodat we dat konden bekijken. Eén van de jongens van de martial arts bleef toen opvallend lang rondhangen.. ;-) Ze schminkten zich allemaal op een andere manier maar wel allemaal met hun gezicht in één kleur met daarop figuren. Om 6uur begon de voorstelling wat begon met een introductie van comminucatie in de dans. Een man deed verschillende boodschappen voor en dat was wel leuk om te zien. In het deel daarna werd een verhaal uitgebeeld door middel van dans waarin de verschillende bewegingen terug waren te zien. Dat was soms wat langdradig en ik vond dan ook het eerste deel het leukste deel van de voorstelling.

Toen de voorstelling afgelopen was, voelde ik me nog steeds niet lekker en toen we gingen eten bij een tapasrestaurantje, wilde ik buiten blijven zitten omdat het binnen te koud was door de airco. Ik heb toen in ons hotel, dat ernaast was, een vestje gehaald en ben toen toch binnen gaan zitten, maar ik dacht toen wel dat ik koorts had. We hadden geen thermometer mee dus ik heb het niet kunnen meten, maar ik voelde me in ieder geval niet lekker. Van papa moest ik heel veel water drinken en bij het eten dronk ik een liter en die avond en nacht bij elkaar ook nog een liter. De volgende dag gingen we naar de volgende plek, ook in deze taxi moest ik een fles water meenemen en ik dronk hem helemaal op.

[zie verder 'Vakantie in Kerala 2]

  • 01 November 2012 - 18:54

    Alexandra:

    Hey lizje!
    Leuk om je reisverslagen zo te lezen! je hebt al aardig wat dingen meegemaakt.
    Ik wacht op de volgende update :D veel plezier!
    groetjes!!

  • 02 April 2019 - 14:25

    Benjamin:

    Ben je ook in Kottayam geweest ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kochi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2013

Vakantie in Udaipur en Agra

17 Maart 2013

Thailand

22 Februari 2013

Laos

06 Februari 2013

Vietnam

22 Januari 2013

Cambodja
Liza

21 jaar, afgestudeerd aan de pabo, juf. 6 maanden Azië: 2 maanden in India bij mijn vader, dan 2,5 week Bali en Lombok met mijn moeder, dan 9 weken rondreizen door Zuid-Oost Azië en ik slut de reis af met 3 weken bij mijn vader in India.

Actief sinds 15 Okt. 2012
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 19900

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 09 April 2013

Mijn eerste reis

15 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: