Thailand - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Liza W - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Liza W - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

17 Maart 2013 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Met wat vertraging het verslag over Thailand. Ben nu al een week in India en het 'echte leven' is weer begonnen! ;-)

Vanuit Luang Prabang in Laos ben ik met de bus en minivan naar Chiang Mai gegaan. Samen met een Engelse jongen en 3 Zweedse meisjes gingen we op zoek naar een guesthouse. We eindigden uiteindelijk bij een plek in het oude gedeelte van Chiang Mai met meteen al de eerste ladyboy, de receptionist(e) van ons guesthouse! Ik eindigde in een 'dorm' (eigenlijk een 3 persoonskamer, maar gebruikt als drom) met 2 jongens, maar goed het was gelukkig maar voor een nacht, want de volgende dag zou ik al naar Pai gaan. Op dit punt had ik eigenlijk wel zin om binnenkort weer naar huis te gaan. Ik vond het lastig elke keer weer afscheid van mensen te nemen en weer nieuwe mensen te moeten ontmoeten. 's Avonds wilde de Engelse jongen en ik ergens wat gaan eten, maar toen we ongeveer 100 meter onderweg waren begon het heel hard te regenen en renden we naar het restaurant aan de overkant. Dit was iets boven ons budget dus we besloten er niet te eten, maar we werden uitgenodigd bij een Engels stel aan tafel. Dat was eigenlijk wel heel grappig, ze waren in de 50 en we hadden een heel leuk gesprek met ze. Hoe je door een regenbui toch nog een leuke avond kan hebben!
De volgende dag ging ik met een minivan naar Pai, een stadje vier uur rijden van Chiang Mai. Over mn hele reis (en zelfs in Varanasi!) hoorde ik dat het daar geweldig is, dus ik wilde er graag heen. De reis ernaartoe was wel wat minder, door de bergen met veel bochten, ik was super misselijk.. Daar aangekomen sprak ik drie Canadese meisjes en samen hadden we een schattige kamer gevonden. Uiteindelijk bleek het niet een hele goede beslissing te zijn geweest, aangezien het niet heel goed mixt als je er bij 3 goede vriendinnen bij komt. Toch hebben we 2 dagen samen doorgebracht totdat zij weer terug naar Chiang Mai gingen en ik nog een nacht bleef. We hebben samen scooters gehuurd en de omgeving verkend. De eerste dag zijn we naar de waterval gereden, die stelde niet zoveel voor, het was een klein straaltje tussen 2 rotsen, maar ja.. na de waterval van Luang Prabang stelt bijna niks nog iets voor! Ook hebben we de hotspring gezien, die had ik in Nah Trang gemist, dus ik was erg benieuwd. De prijs voor locals en foreigners verschilden erg van elkaar, wij betaalden bijna 3x zoveel! En een prijs die achteraf de hot springs helemaal niet waard was.. Het was een heel rustig gebied, een soort bos met een klein meertje, dat langzaam via verschillende levels naar beneden stroomde. Het water was erg warm, van 60 tot 30 graden (van boven naar beneden). Dat was natuurlijk wel bijzonder. We gingen wel even in het water zitten en dat was toch wel een raar gevoel aangezien je natuurlijk water meestal heel moeilijk ingaat door de kou, dit keer moesten we wennen aan de .. warmte!
De volgende dag gingen de meisjes alweer weg en ik had opeens de hele middag voor mezelf. Ik had geen idee wat ik moest doen aangezien ik Pai helemaal niet zoveel vond voorstellen. Het was een klein stadje met een hoofdstraat met daaraan wat winkeltjes en 's avonds wel een leuke markt, met veel hippiespullen. Pai is best wel een hippiestad met allemaal hippiemensen. Ik denk dat ik Pai ook wat minder leuk vond, omdat ik niet met een heel leuk groepje mensen was, dat maakt natuurlijk heel veel uit.
Die middag besloot ik een cooking class te doen en dat was heel leuk! Ik koos voor de red course en maakte rode curry, tom ka kai (soep), roerbakgroente, pad thai (noodles) en mango met sticky rice. Het was een hele leuke cooking class, we waren maar met zn 4en dus er was veel aandacht en uitleg. En het was ook heel leuk om te leren deze gerechten te maken en weer eens te koken sinds een paar maanden ;-) De vrouw die de les gaf, was heel grappig en in de pauze was ze heel open over haar leven. Ze was getrouwd geweest met een Nederlandse man en ze vertelde daar heel veel over. Naast dat het best zielig voor haar was, was ze ook heel grappig!
Ik was die dag verhuisd naar een dorm en daar ontmoette ik een Engelse jongen en een Nederlandse jongen waar het goed mee klikte. 's Avonds dronken we wat cocktails en de volgende dag ontbeten we samen voordat ik weer terug naar Chiang Mai ging. Dat was dan toch wel jammer, want nu ik leuker gezelschap had was het ook leuk geweest nog een dagje te blijven, aangezien deze jongens de volgende dag ook naar Chiang Mai zouden gaan. Zo zie je maar hoe belangrijk het is welke mensen je ontmoet...
Terug in Chiang Mai ging ik meteen naar een reisbureau want ik had besloten dat ik een dag met olifanten wilde doen. Toen ik het uiteindelijk geboekt had begon ik eigenlijk te twijfelen, omdat het wel een stomme toeristenattractie is. Maar goed geboekt is geboekt en ik ging ervoor. Ik stond die ochtend te wachten tot ik opgehaald gingen worden, maar 20 minuten na de gegeven tijd was er nog niemand gekomen en ik besloot maar naar het reisbureau te gaan om te vragen waar ze bleven. Het bleek toen dat de eigenaar van de olifantenfarm mijn naam voor de volgende dag had opgeschreven en ik dus helemaal niet opgehaald zou worden. Hij is toen uiteindelijk zelf met zn auto gekomen om me op te halen en me te brengen. Dat was dan toch wel geluk!
Eenmaal aangekomen bleken er nog een Amerikaans stel en een Chinees stel te zijn. We kregen speciale mahout (een mahout is degene die op een olifant rijdt) kleren aan (heel asexy, maar goed, iedereen had het aan..) en we leerden de woorden die je tegen de olifant moet zeggen als je een actie van hem wil, zoals lopen, rechts, links en stop (hao!). Daarna oefenden we een voor een op de oudste olifant. Wij riepen de woorden naar de olifant, maar eigenlijk luisterde hij (natuurlijk) alleen naar de echte mahout. Na deze oefening kregen we allemaal onze eigen olifanten, ik had echt mn eigen olifant, de twee stellen zaten er samen op. We liepen ongeveer een kwartier met de olifanten door het bos om te oefenen wat we net hadden geleerd. Maar ook hier weer luisterden de olifanten natuurlijk vooral naar hun eigen mahout. Oh ja, we zaten echt op de nek van de olifant, zonder zadel ofzoiets. Na deze wandeling kregen de olifanten rust, eten en drinken en wij ook. Na de lunch liepen we een langer stuk op weg naar de waterval/meertje waar we de olifanten gingen wassen. Dat gedeelte was zo leuk! De kleine olifant was al vooruitgelopen en lag al in het water toen wij aankwamen. Daarna gingen ook de grote olifanten erin en de mahouts lieten ze liggen op hun zij en dat was zoo schattig. Zo'n grote olifant relaxend in het water. We wasten de olifanten en de mahouts speelden een beetje met de olifanten en het water. Een van de leiders had een camera meegenomen om ons later foto's op een cd mee te geven en maakte hier foto's van, ik zal er een paar bij dit verslag zetten. Aan het begin had ik twijfels over deze dag, maar ik denk dat deze olifanten goed verzorgd worden. Ze hoefden niet heel lang te werken en kregen tussendoor genoeg rust, water en eten. 's nachts lopen ze los rond in het bos en ze hebben allemaal hun eigen mahout die voor hen zorgt. Maar nog steeds bleef het een stomme toeristenattractie.
Die middag kwamen twee vrienden met wie ik in Laos was ook naar Chiang Mai, het was leuk ze weer te zien aangezien ik het zo moeilijk vond om toen weg te gaan uit Luang Prabang. "s avonds wilden we drankjes drinken en toen we bij een plek waren met een heleboel barren zagen we daar alleen maar Thaise meisjes wachtend op iemand (heel zielig eigenlijk), ladyboys en oude westerse mannen, typisch...
We eindigden uiteindelijk op een andere plek waar alle backpackers zich verzamelden en daar was het heel gezellig. En bij toeval zagen we ook de twee jongens die ik in Pai had ontmoet! Hier gingen de barren al iets later dicht dan in Laos, maar alsnog was het maar 2uur.
De volgende dag zou ik met de nachttrein naar Bangkok gaan en we deden niet zoveel die dag, maar wel een hele goede massage!
's Avonds ging ik voor het eerst tijdens deze reis met een (nacht)trein. Dat was best comfortabel, in ieder geval beter dan de bussen! Om ongeveer 8 uur komt er een medewerker en die maakt alle bedden klaar. Van de twee stoelen maakt hij het onderste bed, en dan klapt hij het bovenste bed uit. En hij maakt zelfs de bedden op met lakens en kussenslopen, wat een werk! Het slapen was heel comfortabel. 's ochtends kwam ik aan in Bangkok en moest op zoek naar een plaats om te slapen. Ik had van een leuke plek gehoord dus daar ging ik naartoe. Helaas was het daar vol en moest ik naar de bekende, drukke straat van Bangkok: Khao San Road. Ik moest daar heen met de ferryboot en liep een tijdje rond maar kon geen goede plek vinden. Het was erg warm en mn backpack was erg zwaar dat ik besloot een hostel te boeken in een internetcafe. Aangekomen bij dat hostel bleek het een hele leuke plek te zijn die pas 2 weken open was. De eigenaar was een Zwitserse jongen met zn Thaise vriendin. Hij was heel betrokken bij zn gasten en vroeg elke keer of het me beviel daar, omdat hij pas net open was wilde hij nog veel dingen verbeteren. Hij heeft zelfs mn was gratis gedaan!
In Bangkok ben ik 2,5 dag geweest, maar ik had er liever nog wat langer gebleven.. Helaas liet mn schema dat niet toe, want de laatste weken was plannen richting de Half Moon Party op een van de Thaise eilanden en daarna terug naar India een paar dagen later. In Bangkok heb ik een cultureel dagje gedaan door naar Wat Pho te gaan, dat is een groot terrein met allemaal tempels en het staat bekend om de tempel waar de Big Buddha in ligt. Daarna heb ik Bangkok van boven bekeken op de Golden Mountain waar ook weer een tempel op stond. De volgende dag wilde ik wat spullen kopen en ik had gehoord dat er een grote markt was in het noorden van Bangkok. Helaas kostte de reis ernaartoe heel veel tijd en toen ik eenmaal op het metrostation van de markt was aangekomen besloot ik om weer terug te gaan, want ik moest die avond de nachttrein naar het zuiden halen en ik had niet veel tijd meer. Ik ben toen weer terug gegaan en ben naar de markt op Khao San Road gegaan, dus weer in de buurt van het hostel.. Wat een verspilling van tijd, maar goed wel een groot stuk van Bangkok gezien en gebruik gemaakt van het openbaar vervoer daar, ook best leuk! ;-) Khao San Road is de meest bekende straat van Bangkok, vooral onder backpackers. Maar eigenlijk is het de meest verschrikkelijke straat van Bangkok.. Het is een marktstraat met allemaal reclameborden en barretjes en dus totaal geen plek voor locals. Ik ben er 2x geweest om wat te drinken en heb er rondgelopen om wat spulletjes te kopen.
"s avonds nam ik de nachttrein naar het zuiden om naar het eiland Koh Phangan te gaan voor de Half Moon Party (zusje van het beroemde Full Moon Party). Ik had al twee keer deze feesten op tv gezien en er veel over gehoord en toen ik naar Thailand ging wist ik dat ik sowieso naar de Full Moon Party wilde, want als je daar in de buurt bent moet je daar natuurlijk wel heen en het zag er ook altijd super vet uit. Door tijdgebrek kon ik niet naar de Full Moon Party, maar wel naar de Half Moon een paar dagen later. Gelukkig hoorde ik van iedereen dat de Half Moon beter is dan de Full Moon, het is er minder druk, er is betere muziek en het is in de jungle. Van mensen die naar de Full Moon waren geweest hoorde ik ook van bijna iedereen dat het daar veel te druk is. Dus achteraf is het goed dat ik naar de Half Moon ben gegaan.
Van tevoren had ik een hostel op Koh Phangan geboekt omdat ik geen zin meer had in op zoek moeten gaan naar een hostel. ik had een dorm geboekt, aangezien ik alleen naar het eiland zou gaan en ik natuurlijk wel iemand moest hebben om naar het feest te gaan. En dat kwam meteen goed want toen ik net aangekomen was werd ik al meteen meegevraagd naar de Pool party die avond en naar het strand die middag. Uiteindelijk waren we met een heel leuk groepje. 's avonds gingen we naar de Pool Party: een feest bij/in een zwembad. En dat was super leuk! De volgende dag alleen wat minder, want toen lagen we allemaal brak op bed... Wel heel gezellig, want alle stapelbedden stonden tegen elkaar aan, dus we hadden eigenlijk een groot bed. Die avond was dan eindelijk de langverwachte Half Moon Party en daar hoort natuurlijk bodypaint bij: fluorescerende verf dat oplicht in de uv-lichten op het feest. Iedereen beschildert zichzelf over zn hele lichaam (inclusief gezicht!). En dat maakte het ook een vet feest, iedereen te zien met beschilderde lichamen en fluorescerende shirts aan. En bij zo'n feest (eigenlijk heel Zuid-Oost Azie) horen buckets! Dat zijn letterlijk emmertjes waar je je drank uit drinkt, met meerdere rietjes erin zodat je het kan delen. Het terrein was niet heel groot, maar groot genoeg want er waren inderdaad niet heel veel mensen (hoeveel kan ik echt niet schatten) en mooi versierd maar fluorescerende vormen. Overal stonden palmbomen en er was inderdaad hele goede muziek. Ik ben er 7 uur lang geweest omdat het ik het zo naar mn zin had! Na een paar buckets (gedeeld!) gehad te hebben, ging ik over op het water omdat ik toch nog wel even wilde blijven. Om 5uur was ik zo goed als nuchter en moe van het dansen, en ik ben uiteindelijk naar huis gegaan om 6uur. Heb ik toch goed geprofiteerd van dit feest :) De volgende dag brachten we weer de hele dag in bed door, de andere met een een kater, ik alleen moe. Maar ook dat niet echt want ik had best een goede nacht gehad, met mn oordopjes! Helaas regende het buiten dus kon ik niet echt naar het strand gaan ofzo.. De volgende dag was mn laatste dag op het eiland en was het bijna tijd om terug te gaan naar India. Ik had gehoopt mn laatste dagen op het strand door te brengen en dat was ook wel heel leuk geweest aangezien het een mooi strand was met een mooie blauwe zee, maar helaas regende het de laatste dag, DE HELE DAG! Ik verveelde me dood, want veel is er niet te doen op het eiland. Dat was dan toch wel pech, maar gelukkig heb ik twee leuke avonden gehad!
Die avond zou ik de nachtboot nemen om de volgende ochtend naar Kuala Lumpur te vliegen (ik had veel geld bespaard, dus ik kon me wel een ticket permitteren, anders was het 24 in de trein geweest). Toen ik in een travel agency vroeg hoe ik naar de pier kon komen zei ze dat de nachtboot stuk was en dus niet ging. Ik was helemaal in de stress omdat de enige optie de boot van de volgende ochtend 5 uur was, maar dan zou ik om half 11 aankomen terwijl mn vlucht om 11.20 zou gaan en ik dacht dat er dan een kans was dat ik mn vlucht zou missen. maar aangezien het de enige mogelijkheid was ging ik die avond naar de pier om mn ticket om te wisselen. Het enige wat ik terugkreeg was het verschil in prijs en niks meer voor een plek om te slapen of als schadevergoeding. Het dorpje bij de pier was niet heel erg groot en ik had dan ook veel moeite een plek om te slapen te vinden. Ik heb veel rondgelopen en na een paar plekken gevonden te hebben die vol of te duur waren, vond ik bij toeval een homestay van een heel schattig oud vrouwtje. Het kamertje was heel klein, maar heel goedkoop en eigenlijk precies goed aangezien ik om 4uur op moet staan. Uiteindelijk heb ik gewoon de vlucht gehaald en kwam alles dus goed.
Ik moest nog een nacht in Kuala Lumpur slapen omdat mn vlucht van KL naar Bangalore de volgende dag pas was. Ook in KL had ik een drom, in Chinatown en met wat mensen heb ik die avond wat gegeten op de markt en ben ik op zoek gegaan naar (fake) All Stars, helaas hadden ze degene die ik wilde alleen in grote maten dus. De volgende dag ging ik op zoek naar software voor papa maar helaas was precies de winkel waar ik het zou moeten kopen dicht..Uteindelijk heeft mn tijd in KL alleen wat Aloe Vera Creme en koekjes van Famous Amos opgeleverd (gekocht voor papa enzo omdat ze dat altijd hadden toen ze in Maleisie woonden).
Ik vloog terug naar Bangalore en het was heel leuk om papa en Kit weer te zien op het vliegveld! En het was vrij snel weer normaal. Moon zag ik later die dag en Agnes kwam 2 dagen later terug uit Nederland. Voor haar hadden we zandkoekjes in de vorm van de letters WELCOME BACK gebakken.
Nu heb ik alweer een week in India achter de rug en dat is elke dag op Ananya geweest. Ik was eigenlijk een week eerder teruggekomen van mn reis omdat het feest voor het 15-jarig bestaan van Ananya op 10 maart was en ik daar wel graag bij wilde zijn. Het was heel erg leuk om iedereen weer te zien en de kinderen hadden verschillende optredens ingestudeerd. Ze kunnen echt veel meer dan je op een normale dag van ze ziet, veel van hen zijn super creatief, kunnen goed dansen of acteren en zo maken ze geweldige optredens!

Aangezien ik nu weer terug in India ben, kan ik de foto's op de computer en dus bij de verslagen zetten. Dus hou het in de gaten ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Pha-Ngan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2013

Vakantie in Udaipur en Agra

17 Maart 2013

Thailand

22 Februari 2013

Laos

06 Februari 2013

Vietnam

22 Januari 2013

Cambodja
Liza

21 jaar, afgestudeerd aan de pabo, juf. 6 maanden Azië: 2 maanden in India bij mijn vader, dan 2,5 week Bali en Lombok met mijn moeder, dan 9 weken rondreizen door Zuid-Oost Azië en ik slut de reis af met 3 weken bij mijn vader in India.

Actief sinds 15 Okt. 2012
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 19906

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 09 April 2013

Mijn eerste reis

15 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: