Vakantie in Kerala (2) - Reisverslag uit Kochi, India van Liza W - WaarBenJij.nu Vakantie in Kerala (2) - Reisverslag uit Kochi, India van Liza W - WaarBenJij.nu

Vakantie in Kerala (2)

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

01 November 2012 | India, Kochi

HOUSEBOAT
De taxichauffeur was een oude man met een bril en hij liet op een extreme manier zien hoe de Indiers hier rijden. In mijn vorige stukje had ik al verteld hoe de mensen hier rijden, maar deze chauffeur deed dat wel heel extreem. Agnès heeft een paar keer moeten zeggen dat hij echt wat voorzichtiger moest rijden. Hij haalde bijvoorbeeld in vlak voordat er een vrachwagen vanaf de andere kant kwam. Dat inhalen vlak voordat er iemand van de andere kant aan komt, is hier best normaal, ze rijden hier zo met z’n 3en naast elkaar. Als er een brommer of een ander voertuig aan komt dat kleiner is dan jouw voertuig dan toeter je het gewoon aan de kant en haal je in. Maar deze chauffeur deed dat dus ook met vrachtwagens en dat ging een paar keer maar net goed.

Deze chauffeur bracht ons naar onze houseboat. Dat is, inderdaad, een soort huis op een boot. Onze boot had op het voordek een bank en een paar zitstoelen staan en er waren daarachter drie slaapkamers met, heel luxe, ieder een eigen badkamer. Boven het zitgedeelte was een eetgedeelte met een grote tafel. De boot zou gaan varen en we kregen lunch, avondeten en ontbijt. Gemaakt door een paar mannen die meevoeren. Als welkomstdrankje kregen we allemaal een kokosnoot met een rietje erin, kokosmelk dus. Helaas voelde ik me nog steeds niet lekker en ben ik op mijn bed gaan liggen. Het grootste gedeelte van het varen heb ik dus helaas gemist.. we maakten een stop bij een plek waar ze massages gaven. Moon, Kit en ik kregen allemaal een massage. Ik voelde me wel een beetje ongemakkelijk omdat ik ook mn beha moest uittrekken. Maar de massage was wel goed gelukkig. Ik werd wel helemaal volgesmeerd met olie en moest me achteraf dus even wassen. Dat kon ik doen in een badkamertje naast het kamertje, maar dat moest met een klein emmertje waarmee ik water uit een grote emmer kon halen, al best onhandig en ik had ook niet echt privacy omdat de vrouw er zo’n beetje bij bleef. Ik spoelde zoveel mogelijk olie eraf en nam me voor op de boot een douche te nemen.

Na de massages werd het als snel donker en moesten we dus snel verder varen. Papa vroeg waar we heen gingen, we hadden verwacht dat we ergens zouden gaan liggen om daar te gaan slapen, maar het bleek dat we terug gingen naar de beginplek omdat de boot ’s nachts niet ergens anders moest liggen. Dat was wel een beetje een anti-climax, omdat we al niet heel veel gevaren hadden en toen gingen we ook nog bij de beginplek slapen. Toen we daar aankwamen kregen we avondeten. We kregen een heleboel schaaltjes met verschillende dingen erin en het was lekker. Na het eten ging ik snel naar bed, omdat ik me nog steeds niet lekker voelde, met een fles water uiteraard.

’s Ochtends vroeg om half 8 ging de boot weer varen, we zouden nog anderhalfuur varen en om 9uur moesten we van de boot af. Het laatste rondje varen was 3 kwartier heen en toen draaiden we om en gingen we weer 3 kwartier terug. De houseboat was dus niet helemaal wat we verwacht en gehoopt hadden, maar natuurlijk was hetgeen we wel hadden gezien en gedaan alsnog heel mooi. Het uitzicht was mooi en het was leuk om de mensen aan de kant te zien. Ze gebruiken het water om zichzelf te wassen of om bijvoorbeeld de afwas te doen.

MARARI BEACH
Toen was het alweer tijd voor onze laatste plek, we gingen weer met de taxi en dit keer vroegen we de chauffeur meteen of hij een beetje rustig kon rijden. Hij bracht ons naar Marari Beach waar we een villa aan en op het strand hadden. Het was een hele mooie villa, erg groot met een grote tuin met daarin ligstoelen en hangmatten. Ook hier hadden we iemand aan huis die voor ons kookte, de tafel dekte, de bedden opmaakte en het eten opdiende. De tafel stond in het half open stuk, wat alleen overdekt was en met de zijkanten open.

De zee bij ons huis was helaas te wild om in te zwemmen, maar 3 kilometen verderop was het resort van dezelfde eigenaren als ons huis en daar mochten we komen zwemmen als we wilden. We gingen daar naartoe en deze zee bleek ook wild te zijn, veel wilder dan de zee bij Cherai Beach. Maar we gingen er alsnog in en het was heel leuk. Het was een beetje net als het golfbad in het Mirandabad maar dan waren de golven een stuk hoger. Het wisselde wel af, soms waren er wat lagere golven tussendoor en dan kwamen er weer een paar golven die echt veel hoger waren dan wijzelf. We zorgden dat we voor de plek waren waar ze omsloegen, anders werd je echt meegesleurd. De kunst was om vlak voor de golf omhoog te springen en dan ging je met de golf mee omhoog en bleef je dus boven water. Soms was het een dubbele golf en ging ik te vroeg naar beneden waardoor ik alsnog onder water ging. Ook hier had ik een t-shirt over mn bikini aan en in dit geval vond ik dat ook wel fijn want dit strand was een stuk drukker dan de vorige en we hadden veel bekijks. Er stonden veel groepjes mensen, mannen of vrouwen, en ze leken echt naar ons te kijken. Het water in de zee was echt heel erg warm, nog warmer dan het water in een zwembad. Bij het resort was ook een zwembad en we gingen daar in omdat het zeewater een beetje vervelend werd in je keel en je ogen. Het water in het zwembad was ook al zo warm en alleen het douchewater leek koud te zijn, beetje omgekeerde wereld dus!

Terug naar huis gingen we lopen via het strand, iemand had gezegd dat dat 25 minuten zou duren, maar uiteindelijk deden we er 3 kwartier over, later zei de vrouw van het resort dat het inderdaad wel langer duurt dan 25 minuten, aangezien het 3 kilometer lopen was. De hele dag had ik me goed gevoeld, maar na een wandeling van 3 kilometer voelde ik me niet zo lekker meer. Toen was het tijd voor het avondeten en ook hier was het erg lekker. Helaas heb ik het toetje niet kunnen gegeten, omdat ik toen al naar bed was gegaan. De volgende dag zag er eigenlijk hetzelfde uit als de vorige: zwemmen in de zee en in het zwembad, maar dit keer terug met de tuk-tuk.

Oktober is Mariamaand in Kerala, er wordt dan elke dag op een andere plek in Kerala een Mariabeeld geëerd door middel van een processie. Onze tweede dag in dit huis werd dat precies in het kapelletje naast ons huis gedaan. De mensen van het huis hadden ons aangeboden om in het resort te slapen omdat het misschien erg veel lawaai zou maken. Maar wij vonden het ook interessant om te zien en we besloten in ons huis te blijven slapen. Om half 7 zou het beginnen en toen gingen we naar het kapelletje om te kijken. Er waren allemaal vrouwen in witte shari’s en er waren twee kinderen verkleed als engeltjes. Er was een man met een bijbel en allemaal liepen ze achter hem aan richting de andere kapel, wij liepen mee. Bij de andere kapel, ongeveer een kilometer verderop stond het Mariabeeld. En daar zaten allemaal vrouwen in gekleurde shari’s geknield en ze zongen mee met de muziek, er stonden een vrouw en een man te zingen. Ik vond het erg mooi om te zien en de muziek was ook erg mooi. Alle mensen aan de zijkant kregen een kaarsje en op een gegeven moment werd het Mariabeeld, dat in een soort kastje stond, opgetild en meegenomen. De vrouwen in de witte shari’s liepen in een stoet voor de Maria en de andere vrouwen, en mannen, liepen erachter. Op een gegeven moment gaf een vrouw ons ook een kaarsje en toen liepen wij ook mee in de stoet. Toen we op het kleinere weggetje naar de kapel liepen, zeiden de vrouwen gebeden. Vooraan (of bij de kapel) werd een kort gebed gezegd en dat werd als een soort wave door de stoet nagezegd, de mensen zeiden het na elkaar na. Af en toe werd er een vuurpijl afgestoken. Toen we bij de kapel kwamen werd het Mariabeeld neergezet en gingen iedereen bij de kapel zitten. Er werd nog een soort duizendklapper afgevuurd en een mooi vuurwerk en toen begonnen de gebeden. Wij gingen toen terug naar ons huis omdat we gingen eten. De gebeden gingen de hele avond door. Steeds waren er twee mensen die met zn tweeën een gebed opzeiden, om de beurt een paar zinnen. Tussendoor werd er gezongen. Dit ging zo door tot 10 uur ’s avonds. Rond 9 uur gingen we nog even kijken en toen bleek iedereen weg te zijn en zater er nog maar ongeveer 10 mensen. Dit ging door tot ongeveer 10 uur ’s avonds, maar om 5 uur ’s nachts werd ik wakker en toen bleek het weer begonnen te zijn. Ik denk dat elk gezin om de beurt naar het Mariabeeld gaat om haar te eren en iedereen zegt dan de gebeden op, elke keer met zijn tweeën en volgens mij elke keer hetzelfde.

Die dag gingen we weer terug naar huis na een mooie week vakantie in Kerala. We hadden een erg afwisselende week waarin we heel veel verschillende plekken en dingen hadden gezien. Het was een goede vakantie!

  • 03 November 2012 - 13:43

    Roos:

    Hee Lies,
    Wat een leuk verslag weer, leuk om te lezen, hoop dat je bijft schrijven,
    veel plezier nog, liefs van ons allemaal, Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kochi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2013

Vakantie in Udaipur en Agra

17 Maart 2013

Thailand

22 Februari 2013

Laos

06 Februari 2013

Vietnam

22 Januari 2013

Cambodja
Liza

21 jaar, afgestudeerd aan de pabo, juf. 6 maanden Azië: 2 maanden in India bij mijn vader, dan 2,5 week Bali en Lombok met mijn moeder, dan 9 weken rondreizen door Zuid-Oost Azië en ik slut de reis af met 3 weken bij mijn vader in India.

Actief sinds 15 Okt. 2012
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 19920

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 09 April 2013

Mijn eerste reis

15 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: