Week3 in India - Reisverslag uit Bangalore, India van Liza W - WaarBenJij.nu Week3 in India - Reisverslag uit Bangalore, India van Liza W - WaarBenJij.nu

Week3 in India

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

12 November 2012 | India, Bangalore

Week 3 alweer in India, en ik raak steeds meer gewend, vind het eigenlijk wel heel leuk hier! :) De tijd gaat wel snel voorbij, het is alweer 12 november! Nog 5 weken in India en dan verder naar Bali en de rest van Zuid-oost Azie, ook niet verkeerd..

Nu weer een update evan vorige week. Ik had al verteld dat ik naar twee plekken ging om te kijken of ik daar vrijwilligerswerk wilde en kon gaan doen. Dinsdag ging ik naar ANU, dat is een project waar vrouwen van reepjes tetrapack (sappakken) tassen maken. Bij de foto's kan je zien hoe ze dat doen. Daarbij hoort een kleine creche waar de kinderen van de vrouwen opzitten. Ik zou dus kunnen helpen bij de vrouwen of bij de kinderen. Er waren een paar andere vrouwen ook meegekomen, zij kregen een rondleiding dus ik liep even met hen mee, want de vrouwen met wie ik mee was waren druk bezig met een paar dingen te regelen. Uiteindelijk ben ik in de creche gaan zitten. De kindjes gingen toen net in de kring en ik ben daar bij gaan zitten. Ze zongen Engelse liedjes, en ook al begrepen ze niet (alles) wat ze zongen, de meeste van de kinderen kon de tekst wel meezingen! Ze moesten ook om de beurt opstaan om een liedje voor te zingen, zo schattig!
Daarna ging ik ook nog even bij de vrouwen kijken en maakte wat foto's van het proces: van afval tot tas. Die foto's staan tussen de foto's bij dit verslag.
We bleven niet heel lang, na 2 uur gingen we alweer weg en ik had niet heel veel informatie gekregen dus een goede indruk van wat ik daar eventueel zou kunnen doen had ik niet gekregen.

De volgende dag ging ik naar het schooltje. Het schooltje is op een terrein en de lokalen zijn in een soort tenten met een betonnen vloer. In die tenten krijgen ze les. Voor de rest staan er nog een paar gebouwtjes, met de keuken, het science- en het computerlokaal, het huis van een van de leraren en de twee gebouwen waar de kinderen in slapen. Ik zal maar meteen vertellen dat ik bij deze school zo enthousiast was, dat ik die dag meteen tot 5 uur ben gebleven en dat ik daar naartoe zal blijven gaan totdat ik naar Bali ga.
Toen we aankwamen (papa en ik) kwamen de kinderen een voor een naar ons toe. Ze vroegen ons steeds onze naam. Ze waren al goed bekend met vrijwilligers dus ze vonden het niet vreemd. Twee leerlingen lieten ons het terrein zien en daarna praatten we met de directrice over het schooltje en wat ik er zou kunnen doen. Eerst was ik wat onwennig (zoals altijd), maar toen ik eenmaal was gebleven en papa weg was, was dat ook al snel weg. We hadden afgesproken dat ik die dag zou blijven en dat ik bij de Engelse les zou zitten en gewoon mee zou kijken. 's middags hebben ze activiteiten of spelen ze zelf. De bedoeling voor mij is om dan activiteiten te bedenken en/of te organiseren om de kinderen bezig te houden. En alles wat je ze leert is meegenomen, alles is goed.
Op het schooltje zitten kinderen die of geen enkele school meer wil hebben, of van wie de ouders te arm zijn om een school te betalen, of waarvan de ouders het helemaal niks kan schelen.. De kinderen blijven de hele week op het terrein en gaan op zaterdagochtend naar huis en komen op maandagochtend weer op school. Sommige kinderen hebben zelfs zo'n slechte thuissituatie dat ze er tegenop zien om naar huis te gaan. Ik heb dit afgelopen vrijdag niet gezien, maar de directrice vertelde me dat ze vaak kinderen moed in moeten spreken en manieren moeten vertellen hoe ze met hun ouders om moeten gaan, voordat ze naar huis gaan. Dat is oor mij ook wel interessant en leerzaam. Er zijn twee Duitse vrijwilligsters die een heel jaar blijven en daar ook slapen.

's ochtends hebben de kinderen dus les, ik ga dan bij de Engelse les zitten en de kinderen daar een op een helpen met hun werk. Dan is er lunchpauze en na de lunchpauze hebben ze tijd om zelf te spelen/sporten of om een georganiseerde activiteit te doen.Ik ben van plan een presentatie over Nederland te geven en (voor de pabo'ers onder ons) een zweeds renspel te organiseren. Papa was heel enthousiast over mijn Nederlandse presentatie en wil daar pannenkoeken gaan bakken haha!.

Ik ben tot nu toe maar 2x op het schooltje geweest, maar ik heb het er zo erg naar me zin en het is zo leuk om met de kinderen te werken, af en toe serieus, af en toe grapjes maken, spelletjes spelen, dingen vertellen over Nederland, de kinderen vragen stellen enzovoort.
Het is wel even wennen omdat het allemaal niet heel gestrucutureerd is, maar aan de andere kant ook weer wel. Tijdens een les worden ze niet gedwongen mee te doen of te luisteren, als ze liever willen spelen mag dat ook en het gebeurt best vaak dat er opeens iemand wegrent en wat anders gaat doen, daar doet de leraar verder niet moeilijk over. Het leren is heel vrijblijvend en de kinderen doen het wel wanneer ze het zelf willen. En dat gebeurt ook wel. aan de andere kant wordt ze heel erg zelfstandigheid aangeleerd, ze houden met zn allen het terrein schoon, inclusief douches en toiletten, ze wassen hun eigen kleren, wassen hun eigen borden af, koken zelf het ontbijt enzovoort.
De directrice zei tijdens het gesprek op het begin dat het erg verslavend is om er te komen, als je eenmaal bent geweest wil je alleen maar blijven komen en ik merk dat al na 2x geweest te zijn. Deze week hebben de kinderen vakantie, dus volgende week ga ik er pas weer naartoe, maar hoeveel dagen per week dat weet ik nog niet, in ieder geval ben ik er elke maandag en woensdag om te helpen. Later meer dus.

Donderdag ging ik met papa naar de Decathlon, op de motor! Het is leuk om bij papa achterop te zitten, maar af en toe wel een beetje eng. Vooral als het in een smalle straat erg druk is met veel bussen. Van scooters en motors wordt bijna verwacht dat ze gewoon langs alle auto's en bussen gaan en als dat niet gebeurt toeteren de auto's erachter. Soms is het bij dat inhalen best krap en als dan een bus opeens ook nog gaat rijden... Maar het gaat gelukkig altijd goed en het is vooral leuk om achterop te zitten. Papa is heel erg blijm et zn motor en gaat vaak een ritje maken ;-)

Mijn zusjes zitten op een internationale school en om hun Nederlands bij te houden volgen ze internetonderwijs. Elke donderdag samen met 3 andere Nedelandse kinderen, en zondag thuis. Ik help vooral Kit met haar werk (3 havo-niveau) en papa helpt Moon. Op donderdag zijn de 3 andere kinderen hier thuis en dan help ik papa om ze allemaal te helpen ermee. Dat vind ik leuk om te doen en zo hou ik mn leraarskills een beetje up-to-date ;-)

Vrijdagavond was er een feestje in het restaurant dat bij het kamp hoort: Windmills Craftworks. We waren uitgenodigd en om de bijna-opening (?) ervan te vieren. We konden niet bestellen van een menukaart maar er waren vaste hapjes. We kregen steeds voorgerechtjes en op een gegeven moment, toen wij allang genoeg hadden gehad, vroegen ze of we al toe waren aan het hoofdgerecht. Wij wisten niet dat dit pas het voorgerecht was en zeiden dat we liever het toetje wilden... Dat waren erg lekkere chocolademoesjes. De voorgerechten waren trouwens ook heel lekker!

Het weekend waren Kit en Moon op ponykamp. Zondag gingen we lunchen met een paar andere Nederlanders in een Japans restaurant. Je kan daar onbeperkt eten èn drinken voor een vaste prijs. Agnes en ik begonnen maar meteen met een (aardbeien-)mojito, lekker! ;-)
Sushi's moest je zelf pakken aan een buffet en de rest van de voorgerechten kwamen op tafel. Hier gebeurde eigenlijk hetzelfde als bij Craftworks, de voorgerechten en de sushi waren zo lekker dat we hier al heel veel van aten terwijl het hoofdgerecht nog moest komen. Van het hoofdgerecht (verschillende kleine gerechtjes, maar ook noedles en rijst) heb ik bijna niks genomen omdat ik net wat sushi had opgeschept. Ook hier ging ik dus vrij snel na het voorgerecht over op de toetjes en die waren zooo lekker! Een klein stukje cheesecake, en chocoladesushi (chocoladerolletje gevuld met chocolademousse en slagroom) mmmmm!

Morgen en overmorgen is het Diwali voor de Hindoestanen, dat is het lichtjesfeest, een soort idee als Oud & Nieuw; opnieuw beginnen, met een frisse start. Huizen en gebouwen zijn versierd met lichtjes en mensen gaan bij familie en vrienden op bezoek en geven elkaar cadeautjes en er wordt vuurwerk afgestoken. Het lijkt dus op een soort Kerst&Nieuw ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diwali
Dat vuurwerk is gisteren trouwens al begonnen, af en toe hoor je wat knallen of zie je siervuurwerk. Ik ben benieuwd of het morgen helemaal losbarst..

Ik hou jullie up-to-date, volgende week weer ;-)

Bedankt trouwens voor jullie reacties, is ook heel leuk om te lezen :) En als jullie wat te vragen hebben, gewoon doen, miss kan ik er wat over schrijven. Of als je een foto ergens van wilt zien (er is hier heeeel veel te zien hoor) of iets graag wilt hebben hier uit India, gewoon vragen :)

  • 17 November 2012 - 20:01

    Emma:

    Leuk lieve Liez!!

    Veel liefs van je nichtje

  • 18 November 2012 - 12:34

    Irene:

    Lieve Liza,
    een leuke start zo bij je familie. En mooi dat je al een plek als vrijwilligster in je eigen vak hebt gevonden. Ik kan me voorstellen ,dat een Indiaas schooltje heel anders functioneert dan een Europees. Religie, klimaat, cultuur alles is anders en heeft invloed op de manier hoe iedereen met elkaar omgaat.
    Leuke foto's hebben jullie gemaakt, ik verheug ik me op je volgende reeks.
    liefs, Irene

  • 17 Januari 2013 - 12:10

    Liza Van Der W:

    Hee Irene, leuk van je te horen! Het schooltje is inderdaad totaal anders dan in nedetland, maar daardoor erg leerzaam. Kan hier helaas niet zo makkelijk foto's bij de verslagen zetten, maar er staan wel wat op favebook, dus misschien kan je met Anne of Erik mee kijken. Doe de groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 April 2013

Vakantie in Udaipur en Agra

17 Maart 2013

Thailand

22 Februari 2013

Laos

06 Februari 2013

Vietnam

22 Januari 2013

Cambodja
Liza

21 jaar, afgestudeerd aan de pabo, juf. 6 maanden Azië: 2 maanden in India bij mijn vader, dan 2,5 week Bali en Lombok met mijn moeder, dan 9 weken rondreizen door Zuid-Oost Azië en ik slut de reis af met 3 weken bij mijn vader in India.

Actief sinds 15 Okt. 2012
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 19924

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2012 - 09 April 2013

Mijn eerste reis

15 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: